Najnowsza podstawa programowa wprowadza „najnowszy” kanon lektur w szkole podstawowej. Co się zmieniło? Co dodano, a co odjęto? Jak zwykle subiektywny komentarz młodego polonisty.
Na marginesie, Żona wczoraj mi powiedziała, żebym już nie jechał na haśle „młodego” polonisty, bo młody to już nie jestem. Do mianowania jeszcze jestem! 😉
Kilka pytań
- Czy na egzaminie ósmoklasisty będzie sprawdzana wiedza z listy lektur obowiązkowych?
- Czy lekturę przypisaną do danej klasy (poziomu), można przenieść na inny?
- … Pewnie jeszcze coś mi przyjdzie do głowy.
Kilka spostrzeżeń:
- W końcu ktoś pomyślał i wyrzucił „Pinokia”.
- „Nela…” w klasie ósmej jest dla mnie pomyłką.
- Często będę powoływał się na autorów podręczników. Wiele z tekstów z listy omawia się bowiem we fragmentach, zaproponowanych właśnie przez tworzących podręczniki. To nie jest żadna ucieczka z mojej strony, tylko piszę o rzeczywistości.
- Na liście znalazło się parę tytułów, których po prostu nie znam. Przyznaję to otwarcie.
- Ogólnie – dobór lektur jest nieprzemyślany, miejscami wręcz przypadkowy. Zabrakło współczesności. To, co kiedyś się sprawdzało, niekoniecznie musi się sprawdzić dzisiaj. Ot, co!
Lista lektur z PP2016
-
Klasa IV:
- Lektury obowiązkowe:
- Jan Brzechwa, „Akademia pana Kleksa”
– Lektura lubiana przez uczniów, ciekawa, dużo interesujących rzeczy przy okazji wychodzi, miło się ją omawia. - Janusz Christa, „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)
– Fragment tego komiksu jest w podręczniku. W sumie to nie mam zdania. - René Goscinny, Jean – Jacques Sempé, „Mikołajek” (wybór opowiadań)
– Lubiana pozycja, chętnie czytana. Problemem jest dostępność. - Adam Mickiewicz,
- „Powrót taty”
– Pamiętam ze swoich lat. Nie widzę problemu. - „Pani Twardowska”
– Lubię ten wiersz. Myślę, że i uczniom przypadnie do gustu. Recytacja obowiązkowa. - „Pan Tadeusz” (opisy)
– „Grzybobranie” jest w podręczniku, nie pamiętam tylko dokładnie, w której klasie. W 4. chyba bym nie ryzykował jeszcze, bo język jest stosunkowo trudny. Wszystko będzie zależało od dobranego fragmentu.
- „Powrót taty”
- Joanna Olech, „Dynastia Miziołków”
– Bardzo ciekawa pozycja, jednak problem jest z dostępnością. - Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”
– Podstawa! - Wybrane podania i legendy polskie, Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, „Kopciuszek”, „Kot w butach”, „Sinobrody”, Aleksander Puszkin, „Bajka o rybaku i rybce”, Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, „Piękna i Bestia”
– Do tej pory realizowałem w oparciu o propozycję z podręcznika. Z pewnością autorzy będą musieli ujednolicić wybór. Szkoda, że trochę rezygnuje się z dowolności. - Wybrane wiersze: Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima
– Tu także wszystko spadnie na karb autorów podręczników.
- Jan Brzechwa, „Akademia pana Kleksa”
- Lektury uzupełniające:
- Adam Bahdaj, „Kapelusz za 100 tysięcy” – Nie wiem czy wstyd, czy nie wstyd, ale nie znam.
- Frances Hodgson Burnett, „Tajemniczy ogród” lub inna powieść
– Inna powieść Burnett się rozumie. 🙂 Dla mnie jest to za trudna propozycja dla klasy IV. - Janusz Korczak, „Król Maciuś Pierwszy”
– Z kolei ta pozycja jest nieadekwatna dla klasy IV. - Maria Kownacka, Zofia Malicka, „Dzieci z Leszczynowej Górki”
– Znowu nie znam. Gdzie ja się uchowałem? - Selma Lagerlöf, „Cudowna podróż”
– Nie znam, więc się nie wypowiem. - Sat – Okh, „Biały mustang”
– Coś mi dzwoni, ale jeszcze nie wiem gdzie. Nie można wszak znać wszystkiego. - Wybór innych tekstów kultury, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i spektakl teatralny z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
– „Uwielbiam” takie hasła. :/
- Lektury obowiązkowe:
-
Klasa V
- Lektury obowiązkowe:
- Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa”
– Uff! Ostało się, więc rok szkolny będzie nieco bardziej ciekawy. Lektura lubiana, chętnie czytana (chociaż film robi trochę złej roboty), a i można ciekawe rzeczy z niej wyciągnąć. - Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” (zwyczaje i obyczaje)
– Parę fragmentów w podręczniku nie zaszkodzi. - Ferenc Molnar, „Chłopcy z Placu Broni”
– Od kilku lat prawdziwy hit! Włącznie z tym, iż byłem zaczepiany na korytarzu i musiałem wysłuchać wyrzutów, że Nemeczek nie mógł, nie mógł umrzeć. Porusza, a to dla mnie ważne. Książka, która nie pozostaje obojętna. - Bolesław Prus, „Katarynka”
– Jak trzeba… - Juliusz Słowacki, „W pamiętniku Zofii Bobrówny”
– Przecież to wiersz. Każdy uczeń, który wyszedł spod mojej ręki zna go na pamięć. Polecam <klik> - Seweryna Szmaglewska, „Czarne Stopy”
– Oj będzie trzeba sobie odświeżyć. - Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce
Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne.
– Standard! I ważna pozycja, skoro jesteśmy w kręgu cywilizacji śródziemnomorskiej i judeochrześcijańskiej. Mam nadzieję, że dodadzą kontekst słowiański. - Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza.
– Wierszy nie będę komentował. 😉
- Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa”
- Lektury uzupełniające:
- Lewis Carroll, „Alicja w Krainie Czarów”
– Będzie ciężko, ale dam radę. - Andrzej Maleszka, „Magiczne drzewo”
– Nie czytałem całości, jedynie fragmenty. Trudno mi tu zająć jednoznaczne stanowisko. - Karol May, „Winnetou”
– Moim skromnym zdaniem, młodzi mają chyba inną wrażliwość. Czy Karol May zachwyci, urzeknie, obroni się? Nie wiem. - Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść
– Brak zdania. - Edmund Niziurski, „Sposób na Alcybiadesa”
– Trochę się męczymy z tą lekturą, ale może być. - Bolesław Prus, „Kamizelka”
– Chyba wolałbym zamienić miejscami z „Katarynką”. - Henryk Sienkiewicz, „Janko Muzykant”
– Myślałem, że już odszedł, że już nigdy nie wróci. Dla mnie ta nowela to symbol. Nie wiem czy chcę do niej wracać. Zastanawiam się natomiast czy nie ma na rynku czegoś podobnego w przesłaniu, a bardziej współczesnego. - Mark Twain, „Przygody Tomka Sawyera”
– Zdecydowanie do klasy IV. - Wybór innych tekstów kultury.
- Lewis Carroll, „Alicja w Krainie Czarów”
- Lektury obowiązkowe:
-
Klasa VI
- Lektury obowiązkowe:
- Antoni Czechow, „Kameleon”, „Śmierć urzędnika”
- Rafał Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”
– Coś współczesnego, nareszcie. Problem jednak może być z dostępnością. - Ignacy Krasicki, wybrane bajki
– W podręczniku są. - Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” (polowanie oraz koncert Wojskiego)
– Niech będzie. - John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
– Hura, hura, hura! 🙂 - Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”
– A może jednak coś współczesnego? - Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.
- Lektury uzupełniające:
- Aleksander Dumas, „Trzej muszkieterowie”
– Zastanawiam się tylko czy ktoś to rzeczywiście przeczyta. - Joseph Rudyard Kipling, „Księga dżungli”
– Mam mieszane uczucia. - Marcin Kozioł, „Skrzynia Władcy Piorunów”
– Nie znam. - Stanisław Lem, „Cyberiada” (fragmenty)
– Lem nie spodobał się uczniom. Trudny, niezrozumiały. Byli w szoku, kiedy powiedziałem im, że jest to jeden z bardziej znanych, polskich autorów na świecie. - Kornel Makuszyński – wybrana powieść
– Stawiam na „Szatana z VII klasy”. Lubią, więc nie będzie problemu. - Lucy Maud Montgomery, „Ania z Zielonego Wzgórza”
– Dla mnie lektura problematyczna. Jednak stwierdzam, iż z każdym rokiem zdobywa swoich wiernych fanów. I podkreślę: fanów, nie fanek. - Alfred Szklarski, wybrana powieść
– Tomki come back. 🙂 Ale czy to jest jeszcze lektura na dziś? - Katarzyna Zychla, „Dziewczynka tańcząca z wiatrem”
– Nie znam.
- Aleksander Dumas, „Trzej muszkieterowie”
- Lektury obowiązkowe:
-
Klasa VII
- Lektury obowiązkowe:
- Charles Dickens, „Opowieść wigilijna”
– Tu zareklamuję Teatr Lalek Banialuka w Bielsku-Białej i ich adaptację pt. „Mr. Scrooge”. Kapitalna i warta obejrzenia. - Aleksander Fredro, „Zemsta”
– Podstawa i trzeba znać. - Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII
– Podstawa. Ponownie zdamy się na łaskę i niełaskę autorów podręczników. - Ignacy Krasicki, „Żona modna”
– A czemu nie „Pijaństwo”? Satyra-ważna rzecz. - Adam Mickiewicz,
- „Reduta Ordona”
– I na pamięć całość! >;-> - „Śmierć Pułkownika”
– Ok. - „Świtezianka”
– Ok. - II część „Dziadów”
– Za przeproszeniem, ale takiego dzieła nie znam. Może czegoś nie dosłyszałem na wykładach, ale dramat Mickiewicza nosi tytuł „Dziady. Cz. 2”. Dramat myślę, że ważny. - „Pan Tadeusz” (historia Polski)
– Podręcznik.
- „Reduta Ordona”
- Henryk Sienkiewicz, „Quo vadis”, „Latarnik”
– Rozumiem, że powieść historyczna być musi. Czy „Qv” jest dobrym wyborem? Jest to ważna, choć trudna w odbiorze powieść. - Stefan Żeromski, „Siłaczka”
– Do wyboru, więc będzie można wybrać lub nie. - Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta.
- Charles Dickens, „Opowieść wigilijna”
- Lektury uzupełniające:
- Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna
– Dla mnie powieść kryminalna tego typu była miłym zaskoczeniem. Popieram. - Ernest Hemingway, „Stary człowiek i morze”
– Klasyka! Choć ciężka, uważam, że warto. - Helena Keller, „Widzieć przez trzy dni”
– Nie znam. - Nancy H. Kleinbaum, „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”
– Dla mnie to opowieść o marzeniach. Osobiście moim marzeniem jest być takim nauczycielem jak Keating. - Beata Obertyńska, „Z domu niewoli” (fragmenty)
– Nie znam. - Henryk Sienkiewicz, „Krzyżacy”
– Może przerażać objętość. - Melchior Wańkowicz, „Ziele na kraterze” (fragmenty)
– Ja bym to dał do lektur obowiązkowych! - Wybór innych tekstów kultury.
- Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna
- Lektury obowiązkowe:
-
Klasa VIII
- Lektury obowiązkowe:
- Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”
– Słuszny wybór. - Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”
– Rozumiem intencje autorów PP2016, że każdy Polak powinien poznać polską epopeję narodową. I podzielam to przekonanie. Tylko dlaczego obcina się wymiar godzin w klasie ósmej, kiedy ma odbyć się egzamin, kiedy na tak ważną lekturę potrzebna jest większa ilość godzin? - Juliusz Słowacki, „Balladyna”
– Słuszny wybór. Jak tylko będą grali, dla porównania, na pewno wybierzemy się do Teatru Lalek Banialuka. - Antoine de Saint-Exupery, „Mały Książę”
– Można już rok wcześniej. - Stefan Żeromski, „Syzyfowe prace”
– Osobiście lubię Żeromskiego, więc dla mnie nie ma problemu przejście przez „Syzyfowe prace”. Jednak muszę to przeczytać raz jeszcze, gdyż lektura budzi duże emocje. - Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka.
- Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”
- Lektury uzupełniające:
- Bogdan Bartnikowski, „Dzieciństwo w pasiakach”
– Nie znam. - Miron Białoszewski, „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty)
– Warto! - Suzanne Collins, „Igrzyska śmierci”
– A to mnie zaintrygowało! 🙂 Nie znam, więc trudno mi się wypowiedzieć, jednak to najświeższy towar na tej liście. - Arkady Fiedler, „Dywizjon 303”
– Można. - Jan Paweł II, „Pamięć i tożsamość” (fragmenty)
– Zapewne autorzy podręczników znajdą odpowiednie fragmenty. - Karolina Lanckorońska, „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty)
– Pamiętam z lekcji. Zrobiło wrażenie na uczniach. - Nela Mała Reporterka, „Nela na kole podbiegunowym”
– To jest pomyłka! Nie w klasie ósmej. - E. E. Schmitt, „Oskar i pani Róża”
– Fragmenty omawiam w szkole podstawowej i robią wrażenie. Wg mnie fragmenty wystarczą, a kogo zainteresuje, może przeczytać całość. - Wybór innych utworów tekstów kultury, w tym wierszy współczesnych poetów i reportaży.
- Bogdan Bartnikowski, „Dzieciństwo w pasiakach”
- Lektury obowiązkowe:
Jakich lektur zabrakło na liście?
- Nie ma nic Szekspira? Nawet „Romeo i Julia” się nie ostała. Wpływ angielskiego dramatopisarza na literaturę jest ogromny. Dlatego jeden jego dramat powinien się znaleźć.
- Chociaż fragment „Odysei” Homera – toż to początek literatury.
- Wyrzucono z listy 'Tego obcego” – idealna lektura w piątej klasie, mówiąca o rodzącej się miłości, problemie osamotnienia, przyjaźni. Uczniowie nie wierzą, że rzecz się dzieje dawno, dawno temu (kiedy nawet Pana Od Polskiego na świecie nie było!). Duży błąd
- Gdzie jest Juliusz Verne i „W 80 dni dookoła świata”?
- „Pieśń o Rolandzie” – chociaż fragment.
Podstawy programowej do LO nie ma jeszcze (bo w sumie po co?). Nie wiem zatem, co ostatecznie przerzucono do kolejnego etapu.
Tyle.
Za moich czasów o Hobbicie dowiedziałam się dopiero przy okazji ekranizacji Władcy Pierścieni, a teraz dzieci mają to w lekturach obowiązkowych. Super!
Pamiętam Pana Tadeusza ze szkoły. Za moich czasów był w gimnazjum, a potem jeszcze w liceum omawialiśmy. W gimnazjum było dla mnie za wcześnie, nie rozumiałam co czytam i szybko sie nudziłam. Natomiast w liceum pochłonęłam te książkę i zmieniłam o niej zdanie.
Zależy, co się chce zrobić na podstawie „Pana Tadeusza”. Mnie przeraża bardziej mała ilość godzin w klasach 7-8.